Social Economics

Som jag nämnde igår tillbringade jag dagen E-ship veckans avslutande event "Sebo Series in Entrepreneurship", som hölls för 10 året iår. Key note speakern var Erik Qualman, som är vädlrsberömd författare, speaker & entrepreneur. Hans fält är Social Media, och hur det kan hjälpa din business. Han har skrivit boken "social media; how social media transforms the way we live and do business". Evenemanget var verkligen super fantastiskt! Det var mest business professionals på plats, men jag skulle tippa att en tiondel av de 660 som deltog var studerande. Det var heldags event med frukost och lunch, paneldiskusion, speakers, och massor med networking.
 
Huvudtemat var alltså social media. Så det var med andra ord helt acceptabelt att sitta med sina Iphones, Ipads, laptopar medan speakerna talade. Bra eller dåligt. Tja.. Personligen anser jag att absolut, det är den här vägen som världen är på väg, det är ett nytt sätt som människor networkar och kommunicerar med, så givetvis måste businessvärlden följa efter. På något sätt tippar jag endå att trenden inte har slagit igenom lika stort i Finland ennu?! Men den är på kommande, trust me. Kalla mig gammaldags (om det ens är möjligt med mina ynka snart 21 år här på jorden), men jag tycker endå det är oartigt och smått irriterande när människor ständigt har sina smartphones överallt, kikar ner på den lilla skärmen och kosntant uppdaterar hela sin bekantskapskrets om vad som händer för tillfället. Jag skall inte vara hypokratiskt och säga att jag inte själv är skyldig till detta, men jag försöker i alla fall vara så omtänksam som möjligt. Men och andra sidan, social media är en trend som är här troligtvis för att stanna, och det är ju alldeles otroligt hur man kan följa något live utan att ens vara i samma världsdel! 
 
En av break.out speakerna, en human resource manager, talade om hur hon rekryterar via social media. Hon använder facebook som sin primära rekryterings redskap, följt av twitter, instagram, och sist brukar hon checka linkedin. Så nog är det ju ganska häftigt att man kan söka jobb på twitter, eller hur?
 
Det var en väldigt givande händelse för mig, jag är tacksam över att ha fått möjligheten att delta, och kommer definitivt att vara på plats igen nästa år! 
Lite bilder: (bilden på mig och Erik Qualman är tyvärr inte den mest smickrande från min sida, men äh, den publiceras endå!) 
 
Parentes före bilderna! Något som jag verkligen tog åt mig från speakern, var hur vi alla lämanr ett "social media footprint", ja det här vet vi ju alla, och några är mer medvetna om detta än andra. Personligen är jag väldigt vaksam över vad ja postar, tweetar och publicerar, för jag vet att once it's out there, there's no turning back... Det som Qualman talade mera om var "Social Media Shadow", det som andra postar om dig. Visste ni att 25% av ofödda bebisar har redan en social media skugga? Tänk på alla namnförslag som föräldrar postar på facebook, bilder på ultraljud, mammabloggar osv.. Ganska läskigt, men pånågot sätt väldigt facinerande?! Och en ganska ny, väldigt kontroversiell tanke som Human resource recruitern hade, var att nuförtiden är det mera acceptablet, och önskvärt att "para ihop sitt privatliv med sitt professionella", i o ch med hur social media har sin impakt på samhället. Intressant! Jag tror verkligen att det ligger någonting i det, men vi lär väl se inom en snar framtid!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0